סקירתו של נמרוד צור, תזונאי בעלי כנף
המרכיבים הנמצאים במזון מנותבים לשני מסלולים עיקריים בבעל החיים: קיום וגדילה. כמובן שהקיום קודם לגדילה, וכל מרכיב שיהיה בחוסר ינותב קודם כול לקיום. הדרישות לקיום משמען נשימה, פעילות הלב, פעילות מערכת העצבים, שמירה על טמפרטורה קבועה וכדומה. דרישות אלה הולכות וגדלות עם התקדמות הגידול מכיוון שבעל החיים “צריך לתחזק” גוף גדול יותר ומספר תאים רב יותר.
במקביל, תכולת המזון של ההודים משתנה במהלך הגידול בהתאם לדרישותיו המשתנות, ולכן, ככל שמתקדם הגידול גדלה כמות האנרגיה במזון בהשוואה לכמות החלבון. חלקי הטבחה השונים של העוף גדלים גם כן באופן שונה בשלבי הגידול השונים. בשלבי הגידול הראשונים נבנות מערכת השלד ומערכת העצבים, לאחר מכן נבנית מסת השריר ולבסוף רקמת השומן. החזה הוא שריר התעופה, וככזה הוא גדל באופן הרב ביותר בשבועות הגידול האחרונים. גדילת החזה בתקופה זו גדולה יותר באחוזים מתוספת המשקל הכללית של העוף. בשבועות אלה, דרישות הקיום של העוף גבוהות מאוד ולכן נצילות המזון התקופתית מורעת באופן משמעותי. בניתוח הגורמים המשפיעים על נצילות המזון (נתוני כ-130 להקות, 2010–2008), נמצא כי גיל השיווק הוא הגורם המשפיע ביותר (תוספת של כ-150 גרם בנצילות המזון בין18 ל-20 שבועות). מסיכום נתוני לול הניסיונות, שם נשקלים העופות והמזון באופן קבוע ומחושבת נצילות המזון התקופתית, עולה כי נצילות המזון התקופתית בתקופה שבין 20–18 שבועות נעה סביב 4.2 ויותר. בנצילות מזון כזו הגידול אינו כלכלי. ככל שהשיווק מתאחר מעבר ל-20 שבועות, נפגעת נצילות המזון עוד יותר. במידה שלמגדל ישנה השפעה על מועד השיווק, המלצתנו היא לסיים את השיווק לפני 20 שבועות. אם ביום מן הימים יהיה תשלום מיוחד על תפוקת חזה גדולה יותר יהיה צורך לבחון המלצות אלה שוב, מכיוון שכפי שציינו – גדילת החזה בסוף הגידול היא המשמעותית ביותר. לכן, יכול להיות שיהיה משתלם “למשוך” את השיווק על מנת לקבל משקל חזה גבוה יותר.