דברו איתנו

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

גורמים המשפיעים על גודל הביצה

נורית גל-רכס, מכון תערובת "אמבר"

שוק הביצים הבריטי ראה קפיצת מדרגה בביקוש לביצים גדולות (63-73 גרם) ופער הולך וגדל במחירי היצרנים לביצים גדולות ובינוניות.  שינוי זה נתן תמריץ ליצרני ביצים להגדיל את חלקם של ביצים גדולות ללא פגיעה ברווחת בעלי החיים. החברה הבריטית, האמפרי לפרגיות ותערובת – https://www.humphreyfeedsandpullets.co.uk/  פרסמה סקירה על הגורמים המשפיעים על גודל הביצה, כולל גורמים פיזיולוגיים כגון גנטיקה, גיל, הזנה, איכות הפרגית, וגם גורמים סביבתיים כגון תאורה וטמפרטורה. את הסקירה באנגלית ניתן להוריד מהאתר שלהם, וכן מאמרים נוספים מעניינים.  עיקרי הדברים מתורגמים להלן:

גנטיקה וגיל: הגורם העיקרי המשפיע על גודל הביצה הממוצע הוא גנטי, קו המטילות. אם המטרה לייצר ביצים גדולות באופן עקבי, יש לבחור בקווים מתאימים.  מערכת ההטלה של המטילה משתנה באופן טבעי עם הגיל, ובדרך כלל ניתן לצפות שגודל הביצה המירבי יהיה בגיל 52 שבועות.

תאורה: אם תחילת ההטלה מתעכבת, המטילה תייצר ביצים גדולות לאורך כל חייה. אורך היום, או מספר השעות שהפרגית או המטילה הצעירה נחשפות, ישפיע על הבגרות המינית ותחילת ההטלה.

במשך גידול הפרגיות, הן חשופות בתחילה ל-20 שעות של אור ביום, ואורך היום מצטמצם ל 10 שעות במהלך התקופה. אם הירידה בשעות האור היא איטית, ואח”כ תוספת התאורה בלול ההטלה איטית, תהיה עליה בגודל הביצה לאורך חיי הלהקה. אם ההטלה היא של ביצים גדולות יותר, היא תטיל פחות ביצים; מסת הביצים קבועה.

איכות הפרגית: האופן שבו גדלות הפרגיות משפיע על ביצועיהם בתקופת ההטלה. פרגית שגודלה כהלכה היא הבסיס לתקופת הטלה מוצלחת. פרגיות עמידות פיזית עם מערכת חיסון טובה בגיל 16 שבועות כתוצאה מטיפול ותשומת לב, הן הכרח אם המטרה היא גודל ביצה ועמידה בטבלאות המטפח.

הזנה: יש אפשרות להשפיע על גודל הביצה ע”י שינויים בהזנה, אך יש להפעיל שיקול דעת זהיר מאחר וההשפעה תתבטא רק לאחר פרק זמן מסוים והיא אינה הפיכה.  זיהומים במערכת העיכול ובריאות המעיים הכללית יכולים להשפיע על צריכת התערובת ועל ידי כך להשפיע על גודל הביצה המוטלת.

טמפרטורה ועונות השנה: כאשר הטמפרטורה יורדת המטילות דורשות יותר אנרגיה לחום ותחזוקת הגוף, ולכן יש עליה בצריכת התערובת, כדי לספק דרישות אנרגיה גדולות יותר. אם תכולת התערובת אינה מותאמת לצריכה, הרי שבעונות קרות בהן צריכת התערובת מוגברת, יתכן ויהיה עודף של מרכיבים תזונתיים מסוימים שישפיעו על גודל הביצה.  לעומת זאת, כאשר טמפרטורת הסביבה עולה, המטילות צורכות פחות תערובת.  כלומר, התערובת צריכה להכיל מרכיבים תזונתיים ברמה גבוהה יותר כדי לפצות ולשמור על גודל הביצה. מכאן החשיבות בשמירה על טמפרטורה אחידה לאורך כל השנה. המקור: https://www.poultryworld.net/…/Managing-egg-size…/…|worldpoultry|2019-05-13|Managing_egg_size