דברו איתנו

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

הזנת פרגיות קלות

מאת נורית רכס, תזונאית בעלי כנף באמבר

תזונת בעלי חיים מתפתחת כל הזמן. מטילות ביצי מאכל אינן יוצאות דופן. שיאי ההטלה עולים וההתמדה בהטלה נשמרת

כדי להגיע לייצור גבוה ולהתמדה בהטלה, יש חשיבות גדולה לתזונה מיטבית, במיוחד בשלבי גידול האפרוחות המוקדמים. תוכנית ההזנה משתנה ברמת החלבון, חומצות האמינו, האנרגיה וכו’ כדי לענות על הצרכים המשתנים של הפרגיות במהלך הגידול ולהכין אותה לתקופת ההטלה. צריכת התערובת של אפרוחות נמוכה. מ-15 גרם ליום בימים הראשונים ועד 75 גרם בהעברה ללול המטילות.

תוכנית התערובות של אמבר כוללת ארבע תערובת גידול. החלפת התערובות צריכה להתחשב גם במשקל הגוף של האפרוחות.

 

  1. מבקיעה עד 6 שבועות.
    תקופה זו מאופיינת בהתפתחות מערכת העיכול והחיסון של האפרוח. במהלך הימים הראשונים, רוב אבות המזון מופנים להתפתחות איברים (מעי דק, מעי גס, כבד, כליות, לב וכו’). בשלב זה ישנה חשיבות רבה לרמת החלבון (חומצות אמינו).
  2. משבוע 6 עד 12 שבועות.
    תקופה זו מאופיינת בצמיחת עצמות, שרירים ונוצות. לאחר שלב זה, 95% מהשלד כבר מפותחים ולצריכת החלבון עדיין יש השפעה על משקל הגוף.
  3. משבוע 15 עד 18.
    בתקופה זו מתפתחים אברי הרבייה (צינור ההטלה) וכן העצם המדולרית המשמשת כמאגר סידן ליצירת קליפת הביצה.

השינויים במשקל הגוף ובהרכב הגוף לאורך הגידול הם החשובים ביותר, שכן פרמטר זה נמצא בקורלציה הדוקה עם הבגרות המינית. למרות הדגש על העמידה ביעדי משקל הגוף בכל שלב בחיי האפרוחות, אחידות הלהקה חשובה לא פחות.

במהלך הגידול ישנם גורמים שונים שיכולים להשפיע על התפתחות הפרגיות. גורמים אלו עשויים להיות איכות אפרוח, מימשק (צפיפות, איכות מתקנים, מערכות הזנה ושתייה, תוכנית תאורה, בקרת אקלים וכו’), רמת התזונה (איכות המרכיבים וכו’) ותחלואה.

יש להקפיד על:

  1. החלפת סוג התערובת רק כאשר הושג משקל היעד.
  2. הימנעות מהחלפת תערובת לפני או בזמן סטרס (חיסון למשל).
  3. מעקב והתייחסות לכל להקה בנפרד.