דברו איתנו

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

שימוש באור UV פועם לחיטוי ביצים (Pulsed UV light to decontaminate eggs)

נורית גל-רכס, מכון תערובת "אמבר"

בארה”ב, 9% מכלל המחלות שמקורן במזון קשור לביצים. הפחתת העומס המיקרוביאלי על ביצים, תאפשר להפחית התפרצויות של מחלות מזון הקשורות לביצים ולבשר עופות.

בתעשיית הביצים האמריקאית, ביצי מאכל עוברות ניקוי וחיטוי בחומרים אנטי-מיקרוביאליים כימיים. גם ביצי רבייה עוברות טיפול דומה. טיפול באור UV משמש צעד נוסף. אור UV פועם (Pulsed UV light) יעיל יותר בחיטוי.

אור UV פועם מעביר עוצמת אור UV גבוהה יותר בהשוואה לשיטה הרגילה, על פני קליפת הביצה ולכן יעיל באופן משמעותי, וכתוצאה מכך יש הפחתה גדולה במספר החיידקים; כמו כן, פרק הזמן הנדרש קצר יותר מטיפול באור UV מקובל.

כאשר הביצה מסתובבת על ציר האורך שלה לאורך הדרך, כל שטח קליפת הביצה נחשף לאנרגיית אור UV פועם, ותוך 27 שניות של חשיפה התקבלו תוצאות מספקות.

בנוסף לחששות של בטיחות מזון של ביצי מאכל, חיטוי ביצים חשוב גם לשמירה על בריאות האפרוחים הבוקעים. בעת בקיעתם, האפרוחים נחשפים לחיידקים הקיימים בסביבה, כולל אלו שעל פני קליפת הביצה, שחלקם עלולים להיות פתוגניים. לכן, נבדקו ההשפעות של טיפול באור UV פועם של ביצי רביה על התפתחות העובר והאפרוח. באמצעות אותה מערכת, טופלו 4 קבוצות של 125 ביציות פוריות בעוצמות זהות וגדולות יותר של אור UV פועם. לא ניכרה השפעה שלילית מובהקת מטיפול באור UV הפועם באחוז הביצים הפוריות, באחוזי הבקיעה, ולא היו השפעות משמעותיות על תצפיות לאחר הבקיעה, כולל חיוניות האפרוחים ומשקל הגוף הממוצע.

החוקרים מדווחים: “המחקר שלנו תומך ביישום אור UV פועם כהתערבות אנטי-מיקרוביאלית יעילה הן לביצי מאכל והן לביצי רבייה. אם תעשיית הביצים תאמץ טכנולוגיית אור UV פועם ותיישם אותה בפעולות העיבוד שלה, בטיחות המזון תשתפר”. החוקרים מדווחים כי במחקרים קודמים שנערכו נמצאה ירידה משמעותית בסלמונלה וב- E. coli, תלוי באורגניזם ובעוצמת ומשך חשיפת אור ה-UV פועם.

היתרון הגדול ביותר בטכנולוגיה זו הוא אפשרות החיטוי בהיעדר מים או חומרי חיטוי כימיים אחרים, אך יש חשיבות גדולה גם לעובדה שאין צורך לרכוש כימיקלים, לאחסן, לערבב, ואין השלכות על איכות הסביבה. הטכנולוגיה מבטיחה במיוחד מכיוון שנראה כי אין לה השלכות שליליות על ביצי רביה, ונראה כי ישפר את בריאות האפרוחים הבוקעים, ואת איכותם על ידי מניעה של חשיפה מוקדמת לחיידקים. את המאמר כולו שהתפרסם ב-POULTRY WORLD אפשר לקרוא בקישור המצ”ב:

https://www.poultryworld.net/Eggs/Articles/2021/7/Pulsed-UV-light-to-decontaminate-eggs-771601E/?utm_source=tripolis&utm_medium=email&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=poultry_world