דברו איתנו

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

למה השומן/חלבון בחלב נמוכים עונות מסוימות?

עמוד הבית פורומים תזונה בקר למה השומן/חלבון בחלב נמוכים עונות מסוימות?

מוצגות 3 תגובות – 1 עד 3 (מתוך 3 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #2639
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    הגורמים העיקריים המשפיעים על ריכוז השומן והחלבון בחלב הם:

    1. עונת השנה: גם לשומן וגם לחלבון יש ריתמוס שנתי כך שבחודשים מאי-יולי הם בשפל (יום ארוך) ובחודשים נובמבר-פברואר הם בשיא (יום קצר).

    2. גורם משמעותי נוסף הוא השלב בתחלובה בו נמצא העדר. ככל שהימים מההמלטה קצרים יותר (למעט מיד לאחר ההמלטה) כך החלב גבוה יותר אך ריכוז השומן והחלבון נמוך יותר.

    3.ניתן להוסיף לגורמים אלו גם את המרכיב הגנטי, אם כי בהכללה ניתן לומר שההבדל בין משקים שונים לגבי מרכיב זה, קטן יחסית.

    #2640
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    אם כך מה ניתן לעשות לגבי הרכב המנה וממשק ההזנה, על מנת להעלות את ריכוז השומן והחלבון בחלב?

    #2641
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    העלאת ריכוז המזון הגס במנת חולבות, בשילוב קיצוץ טוב וקבוע (4-5 ס”מ) של המנה המוגשת כמו גם קירובי מזון תכופים והקפדה על אוכל טרי וזמין באבוס יכולים (אמורים) להעלות את ריכוז השומן (אולי גם החלבון) בחלב תוך פגיעה מינימאלית, אם בכלל, בייצור החלב. גורמים נוספים שעשויים להעלות את השומן הם: בופרים , גרעינים (בעיקר כותנה) מטופלים בסודה קאוסטית. חומצות שומן מסוימות (מוגנות כרס) שניתן להוסיף למנה, וכנראה גם הוספת קטיונים חזקים כמו אשלגן, נתרן, ואולי גם מגנזיום יכולים אף הם לשפר את ביצועי שומן החלב.

    לגבי העלאת ריכוז החלבון בחלב, התשובה יותר מסובכת, זאת משום שניסיון להעלותו יגרום לרוב לעליה בכמות החלב אך לאו דווקא בריכוז החלבון. באופן כללי ניתן לומר שמקסום הייצור של חלבון מיקרוביאלי ע”י מתן חלבון זמין לכרס בשילוב עם אנרגיה זמינה (עמילן, סוכרים) יחד עם תוספת של חלבון שרידי איכותי (שלא תמיד בנמצא) בכמות מספקת יביאו למקסום החלבון המטאבולי (MP – הנספג מהמעי) הזמין לפרה לטובת ייצור חלבון החלב .

מוצגות 3 תגובות – 1 עד 3 (מתוך 3 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.