דברו איתנו

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם

פרות חלב וסתו

עמוד הבית פורומים תזונה בקר פרות חלב וסתו

מוצגות 12 תגובות – 1 עד 12 (מתוך 12 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #2627
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    עברנו קיץ קשה במיוחד עם עומסי חום שנמשכו לפרקי זמן ארוכים; לאיזו התנהגות של פרות החלב עלינו לצפות עם תחילת הסתיו וההקלה בעומסי החום?

    #2628
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    בשלהי הקיץ פרות החלב ירדו בצריכת המזון, ביצור החלב, אך גם במצבן הגופני באופן משמעותי. אי לכך, יש לצפות שיפור מזג האוויר, ובמיוחד בלילות, תחל עלייה משמעותית בצריכת המזון, אולם השיפור ביצור החלב לא יעלה באותו יחס. הסיבה – הפרות מחזירות לעצמן “מצב גופני” אשר אבדו בעת עומסי החום, חלק מצריכת המזון מופנית ליצור שומן, וכתוצאה יעילות ההזנה הנמדדת כחומר יבש/ליטר חלב מיוצר תהייה נמוכה (יתקבלו ערכים גבוהים מ-700 גרם ח”י/ליטר חלב). למגמה זו יש לצפות במהלך אוקטובר ואולי גם נובמבר, בהתאם להקלה בעומס החום ותחילת הסתיו האמתי הקריר יותר.

    #2629
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    האם המצב הגופני הירוד, והניסיון לשפרו על ידי אכילת מוגברת היא הסיבה היחידה לחוסר היעילות?

    #2630
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    לא, קיימים סיבות נוספות, וביניהם עלייה בריכוז המוצקים בחלב כמאופיין בכל שנה מסוף אוגוסט/תחילת ספטמבר. העלייה המשמעותית בריכוז השומן והחלבון בחלב, יחד עם העלייה ביצור החלב/נחלבת, גורם להפרשה יומית מוגברת של שומן וחלבון גבוהה בחלב, אותה מגייסת הפרה דרך צריכת מזון מוגברת. לכן, יצור ליטר חמ”מ/ק”ג ח”י ישקף יותר את היעילות, אם כי גם הוא חלקית בלבד.

    #2631
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    אם כן, מהו הפרמטר הקרוב ביותר לבטא את יעילות היצור?

    #2632
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    יצור ק”ג חמ”א (חלב מושווה אנרגיה) לק”ג ח”י נצרך; היות וחישוב זה לא מקובל בשפת “הרפת העברית”, להלן הנוסחה לחשבו למי שמעוניין לחשב את הפרמטר ולעשות בו שימוש: ק”ג חמ”א = (0.327 X ק”ג חלב מיוצר/נחלבת) + (12.95 X ק”ג שומן מיוצר/נחלבת) + (7.20 X ק”ג חלבון מיוצר/נחלבת).

    #2633
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    אני עושה שימוש במלחים אניונים סויכלור בתקופת ההכנה, במינון תערובת של 4 ק”ג/ראש, אך בדיקות ה-pH של השתן שמבצע הרופא אינן מתכנסות לערך ממוצע של 6.5 כפי שמומלץ.

    #2634
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    מתוך הנחה שממשק ההזנה והכנת הבלילים תקין והכמויות הנמדדות מדויקות, הבה נניח שערכי ה-pH שהתקבלו היו גבוהים משמעותית מהערך המומלץ (למשל ממוצע pH = 7). כמה גורמים יכולים לחבור להן יחדיו:
    1 – ריכוז גבוה של אשלגן במזונות הגסים, שגורם לעומס קטיוני גבוה מידי;
    2 – צריכת מזון גבוהה במיוחד של בליל היבשות/הכנה, מה ששוב גורם לעומס קטיוני מוגבר;
    3 – שילוב של 1 ו-2 יחדיו;
    4 – פורמולציה שגויה של בליל היבשות כמו תוספת מינרלים אסור/מיותרת (מלח),או שימוש במקורות מזון המעלים את תכולת הזרחן במנה באופן מוגזם (סובין) או שימוש במולסה (עודפי אשלגן) או מי גבינה (עודפי סידן).

    #2635
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    מה עלי לעשות במצב המתואר בשאלה הקודמת?

    #2636
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    במידה והממשק תקין, הבליל מתוכנן מעורבב ומקוצץ כמומלץ, ונתוני השקילה של הבליל והתערובת מדוייקים, יש לעלות את מנון התערובת בחצי ק”ג ל-4.5 ק”ג/ראש ולמדוד שוב את pHהשתן.

    #2637
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    במקום שימוש בתערובת הכנה המכילה סויכלור, אנו עושים שימוש בבליל יבשות עליו מוסף בליל חולבות (3-4 ק”ג ח”י) + פרמיקס סויכלור (1 ק”ג/ראש). אני מקבל ערכי pH בשתן גבוהים מהמומלץ (ממוצע 7 ומעלה).

    #2638
    תזונאי אמבר
    מנהל בפורום

    בליל החולבות מכיל עומס קטיוני מוגבר, בגלל ריכוזי אשלגן גבוהים במיוחד המלווים בריכוזי נתרן וסידן גבוהים גם הם (הללו מתאימים להזנת פרה גבוהת תנובה; אך לא לפרה יבשה). עומס קטיוני זה מחייב הגברת המינון של פרמיקס הסויכלור בכ-10%, ובדיקת חוזרת של ערכי ה-pH של שתן הפרות.

מוצגות 12 תגובות – 1 עד 12 (מתוך 12 סה״כ)
  • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.